概要
animāre(アニマーレ) はラテン語で「命を吹き込む」を意味し、アニメーションの語源でもあります。アニメ("ani"-me)づくりを対象に、しなやかなツール群("ma"-lleable tools)の基盤技術を研究開発し、アニメ制作に関わる多様なクリエータとツール開発者が互いに影響を与え合う関係("re"-ciprocal relationship)を築ける環境の実現を目指すプロジェクトです。
本プロジェクトはJST CRONOSの支援の下で前島(OLM Digital)、小山(東京大学)Co-PIとともに進めるもので、プロジェクト全体のWebページは準備中です。本ページは主に加藤グループの関連成果を広報するものです。
関連プロジェクト
他にも関連イベントを主催・開催してきました。
A Workshop on Creativity support for Hand-drawn Art Practices
2025/2/10-12
R&D for Anime Production: Collaborative Cultural Craft of Art, Science, and Engineering (ACM SIGGRAPH Asia 2024)
2024/12/6
Special Interest Group on Creativity and Cultures in Computing (ACM CHI 2023)
2023/4/24
R&D for Anime Production: State-of-the-Art and Future Prospects (ACM SIGGRAPH Asia 2021)
2021/12/16
発表文献
過去の発表文献のうち内容面で本プロジェクトに関係するものは以下のとおりです。
Anime SIG: Researching Japanese Animation From Technical, Cultural, and Industrial Perspectives
Proceedings of the Extended Abstracts of the CHI Conference on Human Factors in Computing Systems
Power, Culture, and Sustainability in Creativity Support Tools: A Post-growth Perspective
2025創造性支援環境
Advancing Post-growth HCI Workshop, the 2025 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems
Super Kawaii Vocalics: Amplifying the "Cute" Factor in Computer Voice
2025CHI '25
Proceedings of the 2025 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems
A Practical Style Transfer Pipeline for 3D Animation: Insights from Production R&D
2024SA '24ACM SIGGRAPH Asia '24 Technical Communications Best Paper Award
SIGGRAPH Asia 2024 Technical Communications
3DCGアニメーション向けの実用的なスタイル転写: 映像制作のためのR&D実践
2024VC '24VCポスター賞
Griffith: A Storyboarding Tool Designed with Japanese Animation Professionals
Proceedings of the CHI Conference on Human Factors in Computing Systems
On the Relationship between HCI Researchers and Creators---Or How I Became a Toolsmith
XRDS 29(4), pp.26-31
Lights, Animation, Interaction! – Synchronizing Music with Computer-controlled Visuals in Live Performances
Society for Animation Studies 34th Annual Conference: The Animated Environment
動画をつくるためのインタフェースデザイン
2023特集: つくる、みる、きくエンタテインメント
ヒューマンインタフェース学会誌 25(2), pp.12-15
Special Interest Group on Creativity and Cultures in Computing
Extended Abstracts of the 2023 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems
道具鍛冶職人の楽しみ
2022
コンピュータ ソフトウェア 39(1), pp.84-85
Past, Present, and Future of “Toolsmiths” in Japanese Animation
Society for Animation Studies 2022 Conference: Animation Unlocked
Griffith: Prototype of A Web-based Tool for Authoring Japanese Anime Storyboards
Past, Present, and Future of Storyboarding in Japanese Animation
Society for Animation Studies 2021 Conference: Animated Energies
Research on Anime Storyboards for Individual and Collaborative Creativity
メディア掲載
CGWORLD vol.283(2022年3月号) p.50-55
<特集> アニメ制作の現在と未来. SIGGRAPH Asia 2021セッションレポート「アニメづくりのR&D:現状と今後」
2022年2月10日
更新履歴
2025/9/14
プロジェクトページを仮公開